Pages

teman-temanku ~

Monday, November 14, 2011

"Lecturer-student relationship, anything wrong?"

minggu exam belum habis. study non stop, bukan cara aku. jadi aku nak hilangkan stress dgn menulis hehe. bukak blog senior, abg eqbal zack. dye ada buat writing contest. nak juin? klik SINI . memandangkan lama x menulis, so ambil peluang nie untk luahkan apa yg terbuku. syarat2 ada tertera kat blog beliau. terpulangla nak tulis dlm bi or bm. so jom join ! tajuk contest berbunyi .

"Lecturer-student relationship, anything wrong?"

hubungan. sinonim dengan lumrah hidup manusia. manusia tidak boleh lari dengan status hubungan yg terjalin bilamana membabitkan semulajadi ataupun tidak. hubungan antara pensyarah dan pelajar. salahkah atau benarkah ? dari mata siapa yg mengatakan hubungan antara pelajar dan pensyarah dikatakan salah atau benar? segala andaian dan kemungkinan bermain didalam kotak pemikiran manusia untuk mereka memanipulasikan keadaan supaya menjadi lebih rumit.

mari kita rungkaikan satu persatu persoalan tersebut. hubungan antara pensyarah dan pelajar seringkali dikaitkan dengan sifat semulajadi. perkara ini tidak mustahil kerana pensyarah dan pelajar adalah saling melengkapi antara satu sama lain. tiada pensyarah, tiadalah pelajar. rutin seharian mereka akan diulang-ulang sehingga satu tahap, hubungan pensyarah dan pelajar umpama isi dengan kuku. sentiasa berenggang. setiap masalah yg timbul dlm sesi akademik pasti akan dirujuk oleh pensyarah.

pensyarah ialah pendidik. pendidik bukan sahaja hanya memberi tumpuan kepada instruksi iaitu cara mereka mengajar didalam kelas, malah, kecerdasan emosi dan sosial pelajar juga perlu dititikberatkan. tidak hairan jika kita lihat, pada satu saat yg mana pensyarah sangat mengambil berat akan pelajar mereka yg bermasalah. bukan bermaksud utk menjaga tepi kain orang tetapi pada hakikatnya, itulah tugas seorang yg bergelar pendidik. ramai yg mendefinisikan tugas seorang guru sgt simple dan mudah. pada realitinya, hanya jauhari yg mengenal manikam. maka tidak hairanlah jika sampai satu tahap, hubungan pensyarah dan pelajar seperti belangkas.

hari-hari seorang pensyarah atau pendidik tidak semuanya indah, pasti akan ada cabaran. jika kesenangan sentiasa hadir, mungkin tiada klimaks dalam hidup. bermaknakah jika plot hidup sekadar mendatar dan tunggu masa untuk terjunam? dalam dunia realiti, pasti ada mulut-mulut puaka yg membuat onar tentang hubungan yang terjalin antara pensyarah dan pelajar. melemparkan cerita negatif tanpa usul periksa atas dasar cemburu ? cukuplah manusia. berubahlah. jika ianya benar, mungkin itu adalah takdir. takdir ALLAH itu indah bukan ? tepuk dada tanya iman ! sekian ~

(300 patah perkataan sharp )

p/S: hanya luahan yg terbuku dari insan yg bernama syazwan sanosi~

**semoga abg eq faham ;)

contest nie aku tag kat cik butang ~

terima kasih kerana membaca ^^,

mood : exam ~

4 orang menjerit:

nabilasyazween said...

Noted ! Nanti aku buat, hihi.

ketabahan hati wan ! said...

haha owrite ! buat elok2 nnt menang bley kongsi hadiah haha :P jgn lupe 25 november tarikh ttp && jgn ingkar peraturan hihi gud luck !

fRaMe+LenSeS said...

Nadh datang melawat peserta contest mr.Eq. tahniah.. Suka cara kamu menyampaikan pendapat.

moga berjaya. ;)

ketabahan hati wan ! said...

TQ ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...