Pages

teman-temanku ~

Tuesday, June 7, 2011

bahasa terlarang ~

hye semua ! Assalamualaikum, selamat pagi dan salam satu malaysia ! **semangat :P bgn pagi terus bukak online paper,,,then tertarik dengan satu berita yg bertajuk, "BAHASA TERLARANG". jom kita layan ~


Guru kesan ayat ringkas SMS, chatting digunakan pelajar dalam peperiksaan Bahasa Melayu

KUALA LUMPUR: Fenomena pelajar sekolah menulis karangan menggunakan bahasa singkatan SMS dan bahasa sembang siber atau chatting, semakin serius selepas kemunculan pelbagai laman interaktif serta laman sosial di internet seperti Facebook dan Twitter.

Kebiasaan menggunakan bahasa singkatan itu menyebabkan pelajar terbawa-bawa ketika menulis karangan subjek Bahasa Melayu dalam peperiksaan, sekali gus menjejaskan mutu karangan dan mempengaruhi jumlah markah.

Antara bahasa singkatan yang digunakan ialah Askm bagi menggantikan Assalamualaikum, tidak (X); yang (yg); bila (bla); masa (mse); saya (sy); telefon (tpon/fon); dengan (ngan/dgn); terima (tima) dan sebab (coz).


Perkara itu diakui guru sekolah yang mendakwa ia semakin kronik disebabkan kebanyakan pelajar terlalu asyik melayari laman sosial sama ada menerusi komputer atau telefon bimbit untuk berinteraksi.


p/s : berita lanjut, dapatkan paper berita harian hari nie,,7 june 2011 ~




contoh ~~

haa..menarek kan ? haha...aq pon gune jugak bahase nie,,tapi x lah sampai terbawak2 kat dalam exam...budak2 zaman sekrang sangat mudah terpengaruh haha..:P tepuk dada tanyalah iman masing ! haha sekian, wassalam ~

terima kasih kerana membaca ^^

mood : sarapan pagi ~

0 orang menjerit:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...